Müəlliflər: R.Mahmudzadə, İ.Sadıqov, N.İsayeva 1-ci dərs
Dünyada müxtəlif
vizual proqramlaşdırma mühitləri mövcuddur: Visual Basic, Delphi, Borland C++
Builder və s. Bunların hər birinin öz proqramlaşdırma dili var. Məsələn, Visual
Basic mühiti Basic, Delphi mühiti Pascal, Borland C++ Builder mühiti C++ proqramlaşdırma dilinə əsaslanır. Bu
proqramlaşdırma mühitlərinin hər biri çox güclü sistemlərdir, ancaq onların
hamısı kommersiya məhsullarıdır. Başqa sözlə, onlardan qanuni yolla istifadə
etmək üçün müəyyən məbləğ ödənilməlidir. Buna görə də, getdikcə dünyanın bir
çox ölkələrinin təhsil sistemində sərbəst (havayı) yayılan proqram məhsullarından
istifadəyə üstünlük verilir.
Belə məhsullardan
biri – Lazarus-dır.
Lazarus proqramlaşdırma mühiti Pascal
dilinə əsaslanır.
Əgər kompüterinizdə Lazarus proqramı quraşdırılmayıbsa, onu http://www.lazarus.freepascal.org veb-ünvanından və ya
www.İnformatik.az saytının "Proqram təminatı" bölməsindən Lazarus proqramını endirib, kompüterinizə yükləyə bilərsiniz
|
Əgər kompüterin iş
masasında
simgəsi
varsa, onu qoşa çıqqıldadın. Əks halda, Start menyusunda All
Programs a Lazarus
a Lazarus komandasını
seçin. Ekranda indiyədək tanış olduğunuz proqramlarda olduğu kimi, bir deyil, bir neçə pəncərə açılacaq: proqramın baş pəncərəsi,
Object Inspector (Obyekt müfəttişi), Source Editor (İlkin kod redaktoru), Form1
və Messages (Mesajlar) pəncərələri (5.1). Bu pəncərələrin
hər birinin, o birilərdən asılı olmayaraq ekranda yerini dəyişmək olar.
Baş
pəncərə. Lazarus sisteminin baş pəncərəsi, adətən, ekranın yuxarı hissəsində
yerləşir. Başqa proqramlarda olduğu kimi, baş pəncərə bir neçə hissədən ibarətdir:
başlıq zolağı, menyu zolağı, alətlər zolağı.
Hər bir pəncərənin başlıq zolağı olur. Orada hazırda açıq
olan layihənin adı göstərilir: project1. Başlıq
zolağının altında menyu zolağı yerləşir.
Menyu zolağı hər bir proqramın, yaxud sistemin ən mühüm elementidir. Burada
sistemin bütün mümkün komandalarını tapmaq olar. Menyu zolağından aşağıda alətlər zolağı yerləşir. Burada tez-tez
istifadə olunan komandaların düymələri toplanır. Düymənin adını bilmək üçün,
sadəcə, siçanın göstəricisini həmin düymənin üzərinə aparmaq lazımdır.
Başlıq
zolağı Menyu zolağı Alətlər zolağı Komponentlər
palitrası
5.1. Lazarus
proqramının baş pəncərəsi
Baş pəncərədə indiyədək sizə tanış
olanlardan fərqlənən bir alətlər zolağı da var. Bu alətlər zolağı komponentlər palitrası adlanır. Burada
proqramlaşdırma zamanı bizə lazım olacaq komponentlər toplanıb. Siçanın göstəricisini
komponentin düyməsinin üzərinə apardıqda həmin komponentin adı açılır.
Gördüyünüz kimi, komponentlər
palitrası çoxlu sayda səhifədən ibarətdir. Hər bir səhifənin öz komponentləri
var. Komponentlərin sayı yüzlərlə olsa da, biz onların çox az qismindən istifadə
edəcəyik.
Obyekt
müfəttişi. Ekranın sol tərəfində çox faydalı olan Object
Inspector (Obyekt müfəttişi) pəncərəsi yerləşir (5.2).
Proqramlaşdırma zamanı bu pəncərədən tez-tez istifadə olunur. Proqram obyektləri
məhz burada köklənir. Hər hansı obyekti seçdikdə bu pəncərədə onun xassələri
görünür və biz onları dəyişdirə bilərik. Obyektlərin reaksiya verdiyi hadisələri
də burada seçmək və kökləmək olar.
5.2. Obyekt
müfəttişi proqram obyektlərini kökləmək üçün nəzərdə tutulub
Forma
pəncərəsi. Forma gələcək proqramın pəncərəsinin
blankıdır. Hər bir proqramın heç olmasa bir pəncərəsi və, deməli, bir forması
olur. Ona görə də proqramla iş zamanı forma pəncərəsini həmişə ekranda görürük.
Birinci pəncərənin maketi Form1 adlanır (5.3). Əgər
proqramda iki pəncərə olacaqsa, onda ikincinin maketi Form2 adlancaq və
s. Əlbəttə, sizə bu standart adları daha münasib adlarla əvəz etmək imkanı
verilir. Şəkildən də gördüyünüz kimi, başlanğıcda forma pəncərəsi boş olur. Gələn
dərsdə proqram yaradarkən, siz ora lazım olan idarəetmə elementlərini əlavə edəcəksiniz.
Forma pəncərəsindəki nöqtələrdən ibarət tor obyektləri düzgün və səliqəli yerləşdirməyə
imkan verir. Proqram çalışdığa zaman isə həmin tor görünməyəcək.
5.3. Forma pəncərəsində
gələcək proqramın idarəetmə elementləri yerləşdirilir
Kod
pəncərəsi. Bu pəncərədə proqramın kodu yerləşir. Sual oluna bilər: axı, biz
heç nə yazmamışıq, bəs, kod pəncərəsindəki yazılar haradan meydana çıxdı? (5.4). Məsələ
ondadır ki, sizin proqramın böyük bir hissəsini Lazarus sisteminin özü
avtomatik formalaşdırır. Burada heç bir şişirtmə yoxdur. Windows əməliyyat
sistemində hətta "boş” proqram da proqramlaşdırma dilinin bir neçə min
operatorundan ibarət olur.
5.4. Kod pəncərəsində
proqramın mətni olur
Buna baxmayaraq,
proqramınıza operator əlavə etmək istədikdə, onu məhz bu pəncərədə edəcəksiniz.
Bəzi operatorları Lazarus sistemi özü artıracaq, digərlərini isə özünüz əl ilə əlavə etməli olacaqsınız. |